menusearch
reerapeyman.ir

مدیریت ادعا (claim)

 جستجو
جمعه ۹ شهریور ۳
(0)
(0)
مدیریت ادعا (claim)

پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز معمولاً با منابع بسیار زیادی از قبیل نیروی کار، زیرساخت‌ها، تجهیزات و مصالح سر و کار دارد. برخی از مسائل مانند عدم هماهنگی و ارتباط مناسب بین ارکان پروژه، تعریف مبهم محدوده پروژه، تعاریف و الزامات نامشخص در قرارداد، ابهامات، نواقص و مشکلات قراردادی گاهاً باعث بروز اختلافات و ادعاهایی از سوی هرکدام از ارکان پروژه می‌گردد.

ادعا یا Claim در استانداردهای PMI به صورت زیر تعریف شده است:

تقاضایی از سوی یک طرف قرارداد در ازای وجود دلایلی اصولاً صحیح و یا به گمان متقاضی صحیح که معمولا به خاطر اقدامات، دستورات و یا تغییرات اعمالی نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوی طرف دیگر قرارداد به وجود آمده و از لحاظ اقتصادی بین طرفین قابل حل و فصل نیست.

در پروژه‌های ساخت و ساز، جبران خسارت معمولا از جنس پرداخت هزینه( کلیم مالی) و تمدید زمان اجرا (کلیم زمانی) یا ترکیبی از هر دو است. وجه تمایز تغییر و ادعا در عدم توافق و اجماع طرفین قرارداد در خصوص درستی یا نادرستی موضوع است. اگر در خصوص ادعا (که در ابتدا یک Issue محسوب می‌گردد) طرفین به اجماع برسند، ادعا تبدیل به تغییر (Change order) خواهد شد و در فرآیند مدیریت تغییرات پیگیری می‌گردد. در غیر اینصورت موضوع ادعا در فرآیند مدیریت ادعا و در چارچوب ”مذاکره“، ”میانجی گری“، ”حکمیت“ و نهایتا ”دعوی قضائی“ حل و فصل خواهد شد.

کارشناسان ما با بهره گیری از دانش و تخصص روز و به پشتوانه تجربه چندین ساله خود، قادرند مهندسین مشاور و کارفرمایان را در جهت اتخاذ تدابیر مناسب در قراردادها و رفع ابهامات و نواقص آن همراهی کنند تا پتانسل های ایجاد ادعا در پیمان‌ها را به حدأقل رسانده و در طول اجرای پروژه نیز با ارائه مشاوره‌های دقیق مانع از بروز موارد ادعای در طرف مقابل شوند. همچنین با بررسی ادعاهای پیمانکاران و ارائه راه حل مناسب برای آن ها، شرایط را برای پیشبرد بهتر و اقتصادی‌تر پروژه فراهم می‌کنند.

این مجموعه همچنین همراه پیمانکاران عزیز است تا بتوانند با ارائه ادعاهای به حق خود، متضرر نشده و بتوانند پروژه‌ها را به بهترین شکل تکمیل کرده و از سود مناسبی بهره‌مند گردند.

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر